czyli materiałów lub przedmiotów stwarzających zagrożenie w trakcie przewozów jest czymś bardzo istotnym, gdyż transportować je należy tylko zgodnie z wymaganiami przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych np. przewozu drogowego (ADR) lub morskiego (IMDG CODE). Podstawowym aktem prawnym regulującym drogowy przewóz towarów niebezpiecznych jest Umowa ADR obowiązująca obecnie w 52 państwach w tym we wszystkich krajach europejskich. Przewóz morski towarów niebezpiecznych reguluje Kodeks Morski (IMDG CODE) będący aktem prawnym o zasięgu światowym.
Realizacja przewozu towarów niebezpiecznych jest skomplikowana i wymaga znajomości wielu przepisów zarówno międzynarodowych jak i krajowych. Nie bez znaczenia jest również doświadczenie w tym zakresie.
Na naszą ofertę składa się kompleksowe doradztwo w zakresie spełnienia wymagań wynikających z tych przepisów.
Europejskie rozporządzenie REACH (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), weszło w życie 1 czerwca 2007r. Określa ono zasady pozwalające na bezpieczne wprowadzanie produktów w postaci substancji i mieszanin.
Przepisy rozporządzenia REACH bazują na zasadzie, która wymaga od producentów, importerów, dalszych użytkowników, dystrybutorów zagwarantowania, że substancje, które produkują lub wprowadzają do obrotu, a także stosują, są przebadane i nie wpływają w sposób szkodliwy na zdrowie człowieka i na środowisko.
Obowiązki związane z rejestracją REACH dotyczą (z pewnymi wyjątkami) substancji produkowanych bądź importowanych, w postaci własnej lub w mieszaninie, a także pod pewnymi warunkami w wyrobach w ilości co najmniej 1 tony rocznie.
Rozporządzenie REACH poza obowiązkiem rejestracji substancji, nakłada na producentów i importerów dodatkowe wymagania m.in.: uzyskanie zezwolenia dla określonych zastosowań substancji wymienionych w załączniku XIV rozporządzenia REACH czy też obowiązek dostarczenia przy pierwszej dostawie karty charakterystyki. Wszystkie rozporządzenia określające format karty charakterystyki są rozporządzeniami wykonawczymi do rozporządzenia REACH. Karta charakterystyki (SDS) to dokument wymagany dla każdej substancji bądź mieszaniny niebezpiecznej.
Jeśli jesteś importerem, dystrybutorem, producentem, dalszym użytkownikiem i masz wątpliwości czy spełniasz wszystkie wymagania rozporządzenia REACH, nie wiesz czy Twoje karty charakterystyki i etykiety są poprawne – skontaktuj się z nami.
GHS to światowy system ujednoliconych kryteriów klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie. W Europie ten system ujednoliconej klasyfikacji został wdrożony przez rozporządzenie CLP (1272/2008/WE), które określa zasady klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin niebezpiecznych.
Dlatego wszystkie niebezpieczne substancje i mieszaniny chemiczne wprowadzane na rynek Unii Europejskiej należy odpowiednio sklasyfikować i oznakować zgodnie z wytycznymi rozporządzenia CLP. Klasyfikacja i oznakowanie są przedstawione w karcie charakterystyki w sekcji 2, a następnie przeniesione na etykietę produktów chemicznych. Sam format karty charakterystyki został określony w rozporządzeniach wykonawczych do REACH – aktualnie obowiązującym formatem karty charakterystyki jest ten określony w rozporządzeniu (UE) 2020/878.
Karty charakterystyki nie są wymagane dla takich produktów jak gotowe kosmetyki, produkty spożywcze, pasze. W praktyce w przypadku transportu takich produktów karta charakterystyki może być wymagana np. przez przy przewozie drogą morską.
Jeśli masz wątpliwości czy potrzebujesz karty charakterystyki – skontaktuj się z nami. Wszystkie produkty wprowadzone na rynek po 1 stycznia 2021 r. powinny mieć już przygotowane karty charakterystyki w nowym formacie.